Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

Τα πάντα αναλυτικά για την Απόσυρση του 2011 ,τις τιμές και τις προσφορές ΙΧ

Θετικότατη για το περιβάλλον (και την αγορά φυσικά) είναι η ένταξη στο πρόγραμμα απόσυρσης των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων μικτού βάρους έως 3,5 τόνων. Ειδικότερα, προβλέπεται μείωση του ειδικού τέλους ταξινόμησης από 40% έως 60% για την αγορά νέων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων μικτού βάρους έως 3,5 τόνων και μέχρι τα 2.000 κυβικά εκατοστά.



Οι προϋποθέσεις είναι αντίστοιχες με εκείνες των επιβατικών αυτοκινήτων για να τύχει κάποιος του οφέλους θα πρέπει να αποσύρει ομοειδές επαγγελματικό όχημα ή επιβατικό αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης για το οποίο έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα μέχρι και 31/12/1998 και για το οποίο έχουν εξοφληθεί τα τέλη κυκλοφορίας του 2011 και προηγούμενων ετών.
Η αλλαγή αυτή έρχεται να προστεθεί σε δύο ακόμη τροποποιήσεις που έχουν να κάνουν με τη δυνατότητα εκχώρησης από τον δικαιούχο του οφέλους που προκύπτει από την απόσυρση παλαιού ΙΧ, αλλά και της δυνατότητας απόσυρσης των ΙΧ στα οποία έχουν κατατεθεί οι πινακίδες κυκλοφορίας τους εξαιτίας προσωρινής ακινησίας χωρίς να χρειάζεται να καταβληθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας ή να αποκτηθούν και πάλι οι πινακίδες τους.
Τι προβλέπει το πρόγραμμα της απόσυρσης και της μείωσης του φόρου πολυτελείας για τα ΙΧ
Μείωση των τελών ταξινόμησης από 50-100% στα καινούργια ΙΧ, υπό την προϋπόθεση της απόσυρσης αυτοκινήτου ηλικίας 12 ετών και πλέον (πρώτη άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/1998) στο οποίο δεν υπάρχει καμία εκκρεμότητα με τα τέλη κυκλοφορίας, ενώ παράλληλα προβλέπεται η αύξηση των εργοστασιακών αξιών των αυτοκινήτων που υπόκεινται σε φόρο πολυτελείας προβλέπει το μέτρο της απόσυρσης που (πρακτικά) θα έχει ισχύ έως τις 20 Δεκεμβρίου 2011.
Ειδικότερα:
-Μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 100% για αυτοκίνητα με κυβισμό μέχρι 900 κ.εκ. εφόσον η φορολογητέα αξία τους δεν ξεπερνά τα 6.000 ευρώ.

-Μείωση τους τέλους ταξινόμησης 100% για αυτοκίνητα από 901 μέχρι και 1.400 κ.εκ. και φορολογητέας αξίας έως 8.000 ευρώ.

-Μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 65% (στο 8,5%) για αυτοκίνητα με κινητήρα από 1.401 έως 1.600 κ. εκ. και για φορολογητέα αξία μέχρι και 11.000 ευρώ.

-Μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 50% (στο 20%) για αυτοκίνητα με κινητήρα από 1.601 μέχρι και 2.000 κ.εκ. και για φορολογητέα αξία μέχρι και 14.000 ευρώ.

Τέλος Ταξινόμησης με απόσυρση
Κυβισμός ΤΤ % Νέος ΤΤ % Εργοστασιακή Αξία
Εως 900 κ.εκ. 5 0 Εως 6.000
901-1.400 12 0 έως 8.000
1.401-1.600 20 8,5 έως 11.000
1.601-1.800 30 15 έως 14.000
1.801-2.000 40 20 έως 14.000
2001 και άνω 50 50 -
Φόρος πολυτελείας

Ειδικότερα για εργοστασιακή αξία έως τα 20.000 ευρώ δεν θα επιβάλλεται κανένας φόρος πολυτελείας. Με συντελεστή 10% θα επιβαρύνεται ένα ΙΧ εργοστασιακής αξίας από 20.000 έως 22.000 ευρώ (ίσχυε 10% για αξία από 15.000 έως 20.000 ευρώ), με 30% για εργοστασιακή αξία μεταξύ 22.000 και 28.000 (ίσχυε από 20.000 έως 28.000 ευρώ), ενώ στην τρίτη κατηγορία εργοστασιακής αξίας άνω των 28.000 ευρώ δεν έχει υπάρξει καμία αλλαγή και θα επιβάλλεται φόρος πολυτελείας 40%.
Στα μεταχειρισμένα ΙΧ, φόρος πολυτελείας της τάξης του 10% θα επιβάλλεται σε τιμή χονδρικής από 16.000 έως 17.000 ευρώ (από 11.000 έως 14.000 που ίσχυε) και 30% για αξία χονδρικής από 17.000 έως 19.000 ευρώ (από 14.000 έως 19.000 ευρώ), ενώ δεν υπάρχει αλλαγή σε τιμές άνω των 19.000 ευρώ, όπου ο συντελεστή 40% εξακολουθεί να υφίσταται.
Φόρος Πολυτελείας σε καινούρια ΙΧ
Εργοστασιακή Αξία Φόρος
20.000-22.000 10%
22.001-28.000 30%
28.001 και άνω 40%

Φόρος Πολυτελείας σε Μεταχειρισμένα ΙΧ Εισαγωγής
Εργοστασιακή Αξία Φόρος
16.000-17.000 10%
17.001-19.000 30%
19.001 και άνω 40%

Ποια ΙΧ μπορούν να αποσυρθούν
Όλα τα ΙΧ με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/12/1998 στα οποία δεν υπάρχει καμία εκκρεμότητα με τα Τέλη Κυκλοφορίας για το 2011, ή οφειλές παλιότερων ετών.
Όχημα που προέρχεται από τον ΟΔΔΥ και η άδειά του έχει εκδοθεί μετά την 1/1/1999 μπορεί να αποσυρθεί εφόσον διαπιστωθεί από την Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας ότι είχε κυκλοφορήσει στην Ελλάδα πριν τις 31/12/1998.
Σε όσα ΙΧ έχουν κατατεθεί οι πινακίδες κυκλοφορίας εξαιτίας προσωρινής ακινησίας οι ιδιοκτήτες τους μπορούν να τα αποσύρουν και να ωφεληθούν του μέτρου χωρίς να καταβάλλουν Τέλη Κυκλοφορίας αλλά ούτε να παραλάβουν τις πινακίδες κυκλοφορίας τους!
Ποια αυτοκίνητα εξαιρούνται της απόσυρσης
Η μείωση των Τελών Ταξινόμησης και της μείωσης του Φόρου Πολυτελείας δεν ισχύει για όσα καινούρια μοντέλα έχουν ήδη εκτελωνιστεί από τις αντιπροσωπείες. Και αυτό είναι ένα μεγάλο «αγκάθι» καθώς οι εισαγωγικές εταιρείες έχουν στους τελωνειακούς τους χώρους 20.000-22.000 αυτοκίνητα τα οποία τίθενται… εκτός αγοράς, μια και οι φόροι που έχουν πληρωθεί είναι με το προηγούμενο καθεστώς. Ίσως και εδώ η κυβέρνηση θα έπρεπε να δώσει μια λύση.
Από το μέτρο της απόσυρσης εξαιρούνται και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, κάτι που έχει προκαλέσει την αντίδραση του συνδέσμου εμπόρων εισαγωγέων, ο οποίος απειλεί με προσφυγή στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια για αθέμιτο ανταγωνισμό.
Εκτός αποσύρσεων και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα ασχέτως αν διαθέτουμε τον γηραιότερο στόλο στην ΕΕ.
Από τη διαδικασία της απόσυρσης εξαιρούνται τα οχήματα που έχουν καταστραφεί από ατύχημα, πυρκαγιά, εμπρησμό ή βανδαλισμό.
Επίσης από τη διαδικασία οριστικής διαγραφής οχημάτων εξαιρούνται τα ΙΧ που παραδίδονται στις εγκαταστάσεις επεξεργασίας ή σημεία συλλογής τα οποία δεν πληρούν τις προδιαγραφές της ΕΔΟΕ.
Απαραίτητη η βεβαίωση Τελών Κυκλοφορίας
Οι κάτοχοι παλαιών αυτοκινήτων για να ωφεληθούν του μέτρου της απόσυρσης θα πρέπει να προμηθευτούν βεβαίωση από την εφορία που ανήκουν πως έχουν καταβάλλει τα Τέλη Κυκλοφορίας του έτους εντός του οποίου γίνεται η διαγραφή καθώς και προηγούμενων ετών.
Μάλιστα στην βεβαίωση θα αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Για το αποσυρόμενο επιβατικό αυτοκίνητο με αριθμό κυκλοφορίας ΧΧΧΧ, έχουν καταβληθεί τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2011 και προηγούμενων ετών».
Σε περίπτωση που στο παλιό ΙΧ έχουν κατατεθεί οι πινακίδες κυκλοφορίας με την αιτιολογία της προσωρινής ακινησίας χορηγείται αντίγραφο της άδειας Κυκλοφορίας τους με την ένδειξη «Για την παράδοση του οχήματος σε εγκαταστάσεις της ΕΔΟΕ» χωρίς την καταβολή των Τελών Κυκλοφορίας του έτους εντός του οποίου γίνεται η διαγραφή. Ωστόσο επειδή η προσωρινή ακινησία διαρκεί 12 μήνες αν κάποιος κάτοχος έχει καταθέσει τις πινακίδες προσωρινά το 2008 και δεν έχει κάνει ανανέωση της ακινησίας κάθε χρόνο είναι πολύ πιθανό να καταβάλλει τα Τέλη του 2009 και του 2010...
Όσον αφορά στην άδεια και τις πινακίδες κυκλοφορίας θα αποστέλλονται απευθείας από τις αρμόδιες εφορίες στις αντίστοιχες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών για την διαγραφή κάποιου οχήματος από το αρχείο.
Η διαδικασία της απόσυρσης
Αρκετά απλή διαδικασία για τους πολίτες είναι η απόσυρση που προβλέπεται από την Κοινή Υπουργική Απόφαση. Το μόνο που απαιτείται είναι να οδηγήσουν οι ίδιοι ή οι εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποί τους και να παραδώσουν στα κέντρα ανακύκλωσης τα οποία είναι επίσημα μέλη της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ).
Το αποσυρόμενο όχημα θα πρέπει να διαθέτει όλα τα μηχανικά του μέρη όπως επίσης και όλα τα στοιχεία του αμαξώματος.
Κατόπιν θα εκδίδεται η βεβαίωση παραλαβής και έπειτα από 8 ημέρες θα πρέπει να εκδίδεται το Πιστοποιητικό Καταστροφής στον ιδιοκτήτη ή τον εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του.
Αντίγραφο του πιστοποιητικού καταστροφής θα αποστέλλεται στη συνέχεια μέσω των μελών της ΕΔΟΕ στις Διευθύνσεις Μεταφορών προκειμένου να γίνει η Οριστική Διαγραφή του οχήματος.
Η μηχανογραφημένη Πράξη Οριστικής Διαγραφής θα εκδίδεται εις διπλούν εντός 5 ημερών από τη λήψη αντιγράφου του Πιστοποιητικού Καταστροφής από τα μέλη της ΕΔΟΕ.
Το ένα αντίτυπο θα χρησιμοποιείται ως δικαιολογητικό για την απαλλαγή του Τέλους Ταξινόμησης και το άλλο θα φυλάγεται από τον ιδιοκτήτη.
Σε περίπτωση που το όχημα ανήκει σε περισσότερους από του ενός ιδιοκτήτες θα χορηγείται μηχανογραφημένη πράξη η οποία θα περιέχει όλους τους συνιδιοκτήτες.
Βήμα-Βήμα η απόσυρση
-Παράδοση του παλαιού ΙΧ στα κέντρα ανακύκλωσης της ΕΔΟΕ, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό φέρει όλα τα μηχανικά του μέρη και τα στοιχεία του αμαξώματος
-Βεβαίωση Παραλαβής
-Βεβαίωση Καταβολής Τελών Κυκλοφορίας 2011 και προηγούμενων ετών
-Σε 8 ημέρες εκδίδεται το Πιστοποιητικού Καταστροφής
-Σε 5 ημέρες εκδίδεται η Πράξη Οριστικής Διαγραφής (Εις Διπλούν)
-Εξουσιοδότηση του αντιπροσώπου για τις διαδικασίες
-Υπεύθυνη δήλωση προς τον αντιπρόσωπο ή άλλον ιδιώτη για εκχώρηση του οφέλους της απόσυρσης
Πως θα αγοράσετε το καινούργιο σας ΙΧ
Προσκομίζοντας την Πράξη Οριστικής Διαγραφής στην αντιπροσωπεία του αυτοκινήτου που σας ενδιαφέρει δεν έχετε να κάνετε τίποτε άλλο, από μια απλή εξουσιοδότηση προκειμένου αυτή να αναλάβει την όλη διαδικασία.
Σημειώνεται ότι κατά την έκδοση του Πιστοποιητικού Ταξινόμησης θα καταχωρείται σε ειδικό πεδίο ο αριθμός κυκλοφορίας του αποσυρόμενου αυτοκινήτου.
Μάλιστα σε περίπτωση εκχώρησης του δικαιώματος της απόσυρσης σε τρίτον, όπως προβλέπει η ΚΥΑ, υπάρχει η εξής ιδιαιτερότητα.
Προκειμένου να διασφαλιστεί πως το αυτοκίνητο που εισάγεται με μειωμένο Τέλος Ταξινόμησης αφορά αντικατάσταση αποσυρόμενου ΙΧ ο αντιπρόσωπος (ή ο ιδιώτης που του έχει εκχωρηθεί το δικαίωμα) θα πρέπει δώσει εγγυητική για το ποσό μείωσης του Τέλους Ταξινόμησης προκειμένου να αποφευχθούν πιθανές παράνομες ενέργειες.
Το παραστατικό τελωνισμού του οχήματος θα παραμένει σε εκκρεμότητα για 6 μήνες για τα υπό κρίση οχήματα. Αν παρέλθει το χρονικό διάστημα των 6 μηνών και δεν έχει αποδειχθεί η νομιμότητα της πράξης τότε οι υπεύθυνοι θα πρέπει να καταβάλλουν τη σχετική φορολογική διαφορά μετά των νόμιμων προσαυξήσεων!
Πόσο πέφτουν οι τιμές των ΙΧ
Tα οφέλη από τη μείωση των φόρων (τέλη ταξινόμησης, φόρος πολυτελείας) για τον υποψήφιο αγοραστή θα είναι ανάλογα με τον κυβισμό του αυτοκινήτου. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας στην κατηγορία των μικρών και μεσαίων οικογενειακών (που ενδιαφέρουν και το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς) θα κυμανθούν από 500-4.000 ευρώ!
Υπολογίζονται κατά μέσο όρο στα 500 ευρώ για τα ΙΧ έως 900 κ.εκ., στα 1.000 ευρώ για τα ΙΧ με κυβισμό από 901-1.401 κ.εκ., στα 1.500 ευρώ για τα 1.401-1.600 κ.εκ. και τέλος, στα 2.000 ευρώ για τα 1.601-2.000 κ.εκ.
Επιπλέον, οφέλη αναμένεται να προκύψουν και από την αύξηση των εργοστασιακών αξιών των αυτοκινήτων που υπόκεινται σε φόρο πολυτελείας και αφορούν ΙΧ της πολυτελούς κατηγορίας άνω των 1.800 κ.εκ. και με εργοστασιακή αξία έως 22.000 ευρώ. Εκεί οι υποψήφιοι αγοραστές θα δουν τις τιμές να πέφτουν από 2.000 έως και 4.000 ευρώ.
Ερωτήσεις-Απαντήσεις
Που μπορώ να αποσύρω το αυτοκίνητό μου για να έχω το όφελος της απόσυρσης;
-Μόνο στο εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης Οχημάτων Τέλους Κύκλου Ζωής (ΟΤΚΖ). Αρμόδιος φορέας είναι η ΕΔΟΕ (Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος).
Τηλέφωνο επικοινωνίας 210-6899039 και web site: www.edoe.gr
Προβλέπει κάποιο κόστος η απόσυρση ΙΧ;
-Κανένα απολύτως εφόσον το αυτοκίνητο μεταφερθεί «αυτοδύναμα». Στην περίπτωση μεταφοράς στην μονάδα επεξεργασία ή το σημείο συλλογής (π.χ. με γερανό), το κόστος βαρύνει τον ιδιοκτήτη.
Μπορώ να αποσύρω ένα όχημα που δεν κινείται;
-Η απάντηση είναι ναι, καθώς η ΚΥΑ στις προϋποθέσεις του προς απόσυρση οχήματος αναφέρει: «να προσκομίζεται προς απόσυρση, να διαθέτει όλα τα μηχανικά του μέρη και να διαθέτει όλα τα στοιχεία του αμαξώματος».
Τι γίνεται στην περίπτωση που αποσυρόμενο όχημα ανήκει σε περισσότερους από έναν ιδιοκτήτες;
-Για κάθε νόμιμη χρήση θα χορηγείται μηχανογραφημένη πράξη διαγραφής η οποία θα περιέχει όλους τους ιδιοκτήτες.
Πότε ολοκληρώνεται η διαγραφή του οχήματος;
-Με την έκδοση του Πιστοποιητικού Καταστροφής, στο οποίο αναγράφονται τα στοιχεία του κατόχου, του οχήματος καθώς και η ημερομηνία και το πρωτόκολλο παράδοσης της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων στην αρμόδια Δ/νση Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Είμαι υποχρεωμένος να παραστώ αυτοπροσώπως στην παράδοση του αυτοκινήτου μου σας καταστροφή;
-Όχι. Μπορείτε να εξουσιοδοτήσετε κάποιον τρίτο με απλή εξουσιοδότηση. Επιπλέον θα χρειαστούν η φωτοτυπία της ταυτότητα σας καθώς και η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος σας.
Τί είναι Όχημα Τέλους Κύκλου Ζωής (ΟΤΚΖ)
  -Ως Οχήματα Τέλους Κύκλου Ζωής νοούνται εκείνα τα παλαιά αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, που οι ιδιοκτήτες τους δεν χρησιμοποιήσουν και έχουν καταθέσει μόνιμα τις πινακίδες τους, ώστε να μην επιβαρύνονται άλλο πλέον με τα διάφορα κόστη χρήσης.(τέλη κυκλοφορίας, ασφάλεια κλπ.)
Τι προβλέπει το πρόγραμμα απόσυρσης για τα επαγγελματικά ΙΧ
Για την αγορά καινούργιου ελαφρού επαγγελματικού ΙΧ (μεικτού βάρους έως 3,5 τόνους και μέχρι τα 2.000 κυβικά εκατοστά) προβλέπεται μείωση του ειδικού τέλους ταξινόμησης από 40% έως 60%. Οι προϋποθέσεις για να συμβεί αυτό δεν διαφέρουν από εκείνες των επιβατικών αυτοκινήτων: Πρέπει να έχει αποσυρθεί ομοειδές επαγγελματικό όχημα ή επιβατικό αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης για το οποίο έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα μέχρι και 31 Δεκεμβρίου 1998 και για το οποίο έχουν εξοφληθεί τα τέλη κυκλοφορίας του 2011 και προηγούμενων ετών.
Το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης διαμορφώνεται σύμφωνα με την τροπολογία ως εξής:
Μέχρι 1.600 κ.εκ.: 2,8% (από 7%)
Από 1.601 έως 2.000 κ.εκ.: 3,5% (από 7%)
Στο ενδεχόμενο αγοράς νέου κλειστού φορτηγού μικτού βάρους μέχρι 3,5 τόνων τα τέλη ταξινόμησης καθορίζονται ως εξής:
Μέχρι 900 κ.ε.: 2,4% (από 6%).
901-1.400 κ.ε.: 5,6% (από 14%).
1.401-1.600 κ.ε.: 7,2% (από 18%).
1.601-1.800 κ.ε.: 9% (από 18%).
1.801-2.000 κ.ε.: 10,5% (από 21%).


                                                                                                                                                e-go.gr