Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2012

Πόσο καιρό μπορούν ακόμη οι ΗΠΑ να αυξάνουν την παραγωγικότητά τους;




Για πόσο καιρό μπορεί ακόμη να συνεχισθεί η βελτίωση αυτή;
Όλοι παραπονιούνται ότι οι αμερικανικές επιχειρήσεις διστάζουν να προσλάβουν επιπλέον εργαζόμενους. Πολύ λιγότερη συζήτηση γίνεται, όμως, για την άλλη όψη της ανάκαμψης της αγοράς εργασίας: την εντυπωσιακή βελτίωση της αμερικανικής παραγωγικότητας. Για πόσο καιρό μπορεί ακόμη να συνεχισθεί η βελτίωση αυτή; «Δεν υπάρχουν όρια», λέει ο Ουίλιαμ Χίκι, ιδιοκτήτης της εταιρίας συσκευασιών Sealed Air. Εχει δίκιο να είναι τόσο αισιόδοξος;

Οι αμερικανικές επιχειρήσεις καθυστέρησαν να αντιδράσουν στην υποχώρηση που σημειώθηκε στις αρχές του 21ου αιώνα, ενώ πλήρωσαν μεν το τίμημα της απόφασής τους αυτής, αποκόμισαν δε σημαντικά διδάγματα. Οταν η οικονομία άρχισε να υποχωρεί το 2008, οι αμερικανικές επιχειρήσεις ήταν έτοιμες. Η ύφεση όχι μόνο δεν οδήγησε σε υποχώρηση της παραγωγικότητας, αλλά ευνόησε την ενίσχυσή της, διαψεύδοντας τους ειδικούς.

Ορισμένοι αναλυτέ προβλέπουν, όμως, ότι η αύξηση αυτή της παραγωγικότητας δεν θα διαρκέσει, καθώς πολλές δημοσκοπήσεις αποκαλύπτουν ότι οι εργαζόμενοι αρχίζουν να αντιδρούν στις επιπλέον απαιτήσεις των αφεντικών τους. «Η παραγωγικότητα θα περιορισθεί μέσα στο 2012, καθώς οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να πειραματισθούν άλλο με τον περιορισμό του κόστους εργασίας, χωρίς να προκαλέσουν την αντίδραση των εργαζομένων τους», λέει ο Κάρστεν Στέντεβαντ της Citigroup, που παραδέχεται όμως ότι ανάλογη πρόβλεψή του δεν επιβεβαιώθηκε για το 2011.

Δύο παράγοντες ευνοούν την ενίσχυση της παραγωγικότητας: ο φόβος της ανεργίας για τους εργαζόμενους, που επιτρέπει στους εργοδότες να επιβάλουν αυξημένα ωράρια και νέες αρμοδιότητες, αλλά και η επιτακτική ανάγκη αύξησης της αποτελεσματικότητας σε καιρό κρίσης. Η Sealed Air για παράδειγμα, προχώρησε σε πολλές τέτοιες καινοτομίες, όπως την εγκατάσταση νέων μηχανημάτων.



Η προθυμία εταιριών να υιοθετήσουν τέτοιες καινοτομίες διαφέρει, όμως, πολύ. Ορισμένες προτιμούν να συσσωρεύουν μετρητά ή να εξαγοράζουν τις μετοχές τους. Η επιλογή της καινοτομίας μπορεί, όμως, να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της κερδοφορίας, όπως εξηγεί ο κ. Χίκι, που ελπίζει ότι η νέα τεχνολογία θα περιορίσει σημαντικά το κόστος εργασίας της επιχείρησής του.

via kathimerini.gr