Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2011

Ε.Ε.: Η ύφεση έφερε μείωση της ρύπανσης από τις μεταφορές



Μικρή μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που οφείλεται στις μεταφορές διαπιστώθηκε για δεύτερη συνεχή χρονιά, το 2009, στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάτι που αποδίδεται στην πτώση της ζήτησης εξαιτίας της ύφεσης.





Σε νέα έκθεσή του, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (ΕΕΑ) αναφέρει ότι η παραγωγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων που ρυπαίνουν, σημείωσε πτώση στον απόηχο της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης. Αυτό, σύμφωνα με την επικεφαλής του οργανισμού, καταδεικνύει ότι ίσως κάποια στιγμή στο μέλλον, το να έχει κανείς στην κατοχή του αυτοκίνητο δεν θα θεωρείται αναγκαίο.

«Τώρα χρειάζεται να δούμε πιο θεμελιώδεις αλλαγές στο σύστημα μεταφορών της Ευρώπης, ώστε οι εκπομπές να μην αυξάνονται ακόμη και σε περιόδους σθεναρής οικονομικής ανάπτυξης», λέει η Τζάκλιν Μαγκλέιντ, προσθέτοντας ότι από αυτήν την άποψη, η βαθιά κρίση, στην οποία έχει περιέλθει η ευρωζώνη, ίσως δημιουργήσει ευκαιρίες. «Η Ευρώπη πρέπει να καταλάβει ότι η κατοχή αυτοκινήτου δεν αποτελεί αναγκαιότητα. Καθώς οι άνθρωποι γίνονται λιγότερο ασφαλείς οικονομικά, το να μοιράζονται ένα αυτοκίνητο, ενδέχεται να αποτελεί καλή επιλογή.»

Σύμφωνα με την έκθεση, η παραγωγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκε κατά 2,4% το 2010. Είχε όμως προηγηθεί, το 2009, πτώση της τάξεως του 7%, λόγω της ύφεσης, αλλά και της αξιοποίησης της ανανεώσιμης ενέργειας. Από αυτό το 7%, το 2,6% οφείλεται στον κλάδο των μεταφορών, με την εξαίρεση των θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών, που μεταξύ 2008 και 2009 μείωσαν τις εκπομπές τους κατά 10 και 6,9% αντίστοιχα. Ακόμη και έτσι όμως, την ίδια χρονιά οι μεταφορές ευθύνονταν για το 24% επί του συνόλου των εκπομπών στην Ε.Ε.

Με το βλέμμα στο 2020


Στο πλαίσιο των προσπαθειών της να απεξαρτηθεί από τα ορυκτά καύσιμα, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως - δεσμευτικό- στόχο τη μείωση των εκπομπών της κατά 20% έως το 2020. Έως το ίδιο έτος, οι ΑΠΕ θα πρέπει να καλύπτουν το 20% των ενεργειακών αναγκών των 27. Ειδικά για τις μεταφορές, στους μακροπρόθεσμους στόχους περιλαμβάνεται μείωση των εκπομπών κατά 60% έως το 2050.

Κίνδυνος για την υγεία

Κατά τη Μαγκλέιντ, οι στόχοι αυτοί δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται μεμονωμένα, αλλά στο πλαίσιο μιας ενιαίας στρατηγικής. Εξάλλου, η μείωση της παραγωγής εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου είναι και θέμα υγείας...

Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΕΑ, η ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν ανταποκρίνεται σε όλους τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, γεγονός που αυξάνει την απώλεια της βιολογικής ποικιλότητας, αλλά και τα ποσοστά πρόωρων θανάτων: μικροσωματίδια και όζον μεταξύ άλλων, έχουν ως αποτέλεσμα μισό εκατομμύριο άνθρωποι να φεύγουν πρόωρα από τη ζωή στα 27 κράτη-μέλη και στις γειτονικές χώρες.

Η Κομισιόν υπολογίζει ότι το 2020, η ατμοσφαιρική ρύπανση θα στοιχίσει στην Ε.Ε. 537 δισεκατομμύρια ευρώ. «Δεν μας αρέσει να μοιράζουμε πρόστιμα», δήλωσε ειδικός σε θέματα ποιότητας ατμοσφαιρικού αέρα κατά την παρουσίαση της έκθεσης. «Θα προτιμούσαμε τα χρήματα αυτά να χρησιμοποιηθούν για να γίνουν αλλαγές».