
Αν και ο ελληνόκτητος στόλος ελέγχει σήμερα περίπου το 15% της χωρητικότητας σε παγκόσμιο επίπεδο, συνεχίζοντας να κρατά τα «σκήπτρα» του κλάδου, αρκετά πλοία του εμπορικού στόλου υποστέλλουν την ελληνική σημαία.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον Βρετανικό Νηογνώμονα Lloyd’s Register of Shipping και το Fairplay, η «διαρροή» πλοίων από το εθνικό νηολόγιο το τελευταίο έτος, αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις παλινωδίες της κυβέρνησης που αφορούν τον διοικητικό φορέα στήριξης της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, δηλαδή το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλία και το Λιμενικό Σώμα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης του Lloyd’s που δημοσιοποιούνται κάθε Μάρτιο και αφορούν πλοία άνω των 1000 gt, ο υπό ελληνική σημαία στόλος αριθμεί 917 πλοία, χωρητικότητας 79.712.050dwt, συμπεριλαμβανομένων 127 πλοίων υπό παραγγελία. Την ίδια περίοδο πέρυσι στο νηολόγιο της χώρα ήταν εγγεγραμμένα 969 πλοία, χωρητικότητας 80.502.206dwt συμπεριλαμβανομένων 189 πλοίων υπό παραγγελία για το 2010.
Η «εξέλιξη» του ελληνόκτητου στόλου ήταν σαφώς διαφορετική αφού αν και σημειώθηκε μείωση του αριθμού των πλοίων, καταγράφεται ταυτόχρονα αύξηση της χωρητικότητας. Έτσι τον Μάρτιο υπό τον έλεγχο Ελλήνων εφοπλιστών ήταν 3.848πλοία, χωρητικότητας 261.675.981dwt στα οποία περιλαμβάνονται 621 νεότευκτα υπό παραγγελία, έναντι την ίδια περίοδο πέρυσι 3.996 πλοίων χωρητικότητας όμως 258.121.989dwt. Από τα 3.848 πλοία τα περισσότερα, 1.747 είναι bulk carriers.
Ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος αντιστοιχεί σήμερα στο 14,6% του παγκόσμιου σε επίπεδο χωρητικότητας σε dwt και το 7,7% σε αριθμό πλοίων.
Στο μεταξύ ο ελληνικός στόλος είναι «κατακερματισμένος» σε συνολικά 40 εθνικά νηολόγια με πρώτο το ελληνικό, 25% ενώ ακολουθούν η Λιβερία με 16%η Μάλτα με 19%, τα Νησιά Μάρσαλ με 12%, ο Παναμάς με 11% κα. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ο Παναμάς «έχασε» μέσα σε μια χρονιά 117 ελληνικά πλοία που ήταν εγγεγραμμένα στο νηολόγιο του και δυστυχώς δεύτερη είναι η Ελλάδα από το νηολόγιο της οποίας διαγράφηκαν Σε ο,τι αφορά το νηολόγιο που επιλέγουν οι Έλληνες εφοπλιστές για τα πλοία.
Παράλληλα η μέση «ηλικία» του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε περαιτέρω κατά 1,8 χρόνια κάτω από το μέσω όρο του παγκόσμιου στόλου και έτσι σήμερα ο ελληνόκτητος στόλος είναι κατά μέσο όρο 11ετών έναντι 20,3 το 2000 γεγονός που αποδίδεται στη διαρκή ναυπήγηση νέων πλοίων. Αντιθέτως ο ελληνικός στόλος έχει μέσο όρο ηλικίας τα 11,2έτη έναντι 10,7 πέρυσι.
Τέλος ο Lloyd’s Register είναι ο νηογνώμονας που παρακολουθεί τα περισσότερα ελληνόκτητα πλοία, 876 και ακολουθούν ο αμερικανικός ABS με 713 πλοία, ο γαλλικός Bureau Veritas με 554 πλοία κα.